۱۳۸۷ تیر ۱۶, یکشنبه

نقش انكوباتورها در توسعه كارآفريني ديجيتالي

انكوباتور نام دستگاهی است که در بیمارستان ها برای نگهداری نوزادانی که بیش از موعد مقرر به دنیا می آیند استفاده می شود.این ابزار در مرغداری ها برای تبدیل تخم مرغ به مرغ استفاده می شود.اتفاقی که برای بچه ها و تخم مرغ ها در یک دستگاه انکوباتور می افتد در یک انکوباتور تجاری برای ایده ها و فکرهای کارآفرینانه رخ می دهد. یک انکوباتور یا مرکز رشد مجموعه ای متشکل از یک یا چند ساختمان است که واحدهای تحقیقی نوپا نظیر هسته های تحقیقاتی خصوصی و مراکز تحقیق و توسعه صنایع و سازمانهای اجرایی به صورت موقت در آن و از خدمات پشتیبانی دایر شده در این مرکز، بهره مند می شوند. هر انکوباتور متشکل از چند واحد تجاری کوچک است که این واحدها به طور معمول از یک فضای مشترک استفاده می کنند.
· خدمات ارائه شده با اجاره بهای اندک و قابل تغییر در اختیار کارافرینان قرار می گیرد.
· سرویس مشاوره ای و آموزشی کامل و در محل به صورت رایگان و با هزینه اندک در اختیار آنهاست.
· فضای کلی مراکز رشد بر تحقیق، نوآوری و افزایش قدرت رقابت در صنایع تکیه دارد.
· انکوباتورها مشوق شکل گیری و تجاری کردن ایده های خلاق و نوآور هستند.
· بخش های دولتی(دانشگاهی و صنعتی) و خصوصی در ساماندهی و مدیریت انکوباتورها حضور دارند.
از اوایل دهه نود میلادی شاهد تولد و رشد انکوباتورهای فعال در محیط مجازی هستیم که زمینه پرورش و عنیت یافتن ایده های خلاق و نوآوری های جالبی را در محیط کسب و کار الکترو نیکی، فراهم کرده اند. شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت، گوگل و یاهو موفق ترین انکوباتورهای دنیای دیجیتال به شمار می روند که نقش به سزایی در کارآفرینی دیجیتالی دارند.

طبقه بندی انکوباتورها:

1. انکوباتورهای صنعتی
2. انکوباتورهای دانشگاهی
3. انکوباتورهای مجازی
4. انکوباتورهای بین المللی
در خصوص انکوباتورهای مجازی می توان گفت، این مراکز رشد فاقد جا ویا مکان خاصی می باشند و خدمات و تسهیلات دیگری غیر از فضای کاری به شرکت های عضو خود ارائه می دهند. عمده ترین قسمت این گروه را انکوباتورهای اینترنتی تشکیل می دهند. این گروه موسوم به شتاب دهنده های تجاری دارای ویژگی خاص خود هستند. از جمه اینکه دوره فرآوری تجاری آنها کوتاه تراست. مثلا انکوباتوری که برای خرید و فروش الکترونیکی کتاب های دست دوم راه اندازی می شود،به طور مستقیم و غیر مستقیم افراد مختلفی را در مکان های مختلف به کار فرا می خواند و زمینه کارآفرینی الکترونیکی را فراهم می کند.این گونه انکوباتورها می توانند دارای وظایف مختلف با طیف های مخاطبی گوناگون و بین المللی باشند. مثلا شرکت Yahoo به عنوان یک انکوباتور مجازی، خرده سیستم های کارآفرینی دیجیتالی متعددی را تدارک دیده است که کاربران از طریق آنها می توانند،کسب و کارهای الکترونیکی متنوعی را از هر مکان و در هر زمان، مدیریت، خلق و پیاده سازی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به:http://next.yahoo.com مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست: