۱۳۸۷ مهر ۱۳, شنبه

محاسبه و مديريت قيمت تمام شده

امروزه افزايش كارايي مالي سازمانها، به يكي از دغدغه هاي اصلي مديران تبديل شده است. ولي استخراج اطلاعات دقيق هزينه‌ها و سود سازمان جهت تصميم گيري‌هاي مديريتي فرايند پيچيده‌اي است. مشكل اينجاست كه اغلب سيستمهاي سنتي حسابداري جهت ارائه گزارشات مختلف به بيرون از سازمان (External Reporting) توسعه يافته‌اند. بنابراين نمي‌توان از نتايج آن، اطلاعات دقيق و مناسبي پيرامون ساختار هزينه‌هاي سازمان استخراج نمود. آنچه مديران يك سازمان جهت تصميم‌گيري نياز دارند، سيستمي است كه بتواند هزينه دقيق هريك از محصولات، خدمات، فعاليتها، فرايندها و مشتريان را محاسبه نمايد. آنان مي‌خواهند بدانند چه عواملي و با چه نسبتي هزينه كل سازمانشان را تشكيل مي‌دهند. براي افزايش كارايي سازمان بايد از هزينه هريك از فعاليتها مطلع باشند تا بتوانند مجموعه خود را اداره نمايند.
در اتخاذ تصميمات راهبري و عملياتي در جهت افزايش كارايي و سودآوري سازمان، مديريت هزينه از اهميت ويژه اي برخوردار مي‌باشد. با تمركز بر اين فرايند شما مي توانيد:
پربازده ترين و كم بازده ترين محصولات، خدمات و مشتريان سازمان را شناسايي كنيد.
هزينه تمام شده واقعي محصولات و خدمات را استخراج نماييد.
هزينه‌هاي مشترك و سربار سازمان بين واحدهاي سازماني با چه نسبتي تقسيم مي‌شوند.
كارايي سازمان را افزايش دهيد.
منابع سازمان را بصورت بهينه تخصيص دهيد.
هر كسب و كاري در راستاي اهداف بلندمدت خود در زمينه پياده سازي و استقرار سيستم حسابداري و مديريت قيمت تمام شده نيازمند به كسب اطلاعات دقيق و مناسبي از هزينه هاي خود مي باشد.
با توجه به اينكه اين بخش از دانش كسب و كار در كشور ما به فراموشي سپرده شده است و در هيچ لايه اي از كسب و كار هاي موجود اهميتي به آن داده نمي‌شود. احساس نياز به آن يه روشني مشخص و برخورد علمي و توسعه آن بيشتر از گذشته مورد نياز مي باشد.

هیچ نظری موجود نیست: