۱۳۸۸ شهریور ۲۸, شنبه

رشد سریع شرکت های اتومبیل اشتراکی در شهر های آمریکا



رشد سریع شرکت های اتومبیل اشتراکی در شهر های آمریکا
ایده ای اروپایی برای حفظ محیط زیست و رونق بازار کارآفرینی


واشنگتن- برای تعداد زیادی از ساکنان شهر ها، داشتن اتومبیل هم نعمت است و هم دردسر. بعضی از شهرنشینان برای جابه جایی، بیشتر از وسایل نقلیۀ عمومی استفاده می کنند، اما گاهی هم برای خرید یا سفر به خارج از شهر به اتومبیل نیاز دارند. نگهداری از اتومبیل پرهزینه است، و پیدا کردن جای پارک در شهر های پر جمعیت ، یک کابوس می باشد.دو زن با مشاهدۀ این شرایط، تصمیم به راه اندازی یک شرکت تجاری در این رابطه گرفتند که در عین حال به بهبود وضعیت محیط زیست هم کمک می کرد. در سال 1999، آن ها شرکت "زیپ کار" را تاسیس کردند که به سرعت رشد کرد و تبدیل به بزرگترین شرکت اتومبیل اشتراکی در جهان گردید.مؤسسه های سنتی کرایۀ اتومبیل، ماشین های خود را روزانه کرایه می دهند. اما اتومبیل اشتراکی، ماشین ها را ساعتی کرایه می دهد و برای بستن قرار داد، نیازی هم به ایستادن در صف نیست. در عوض، ماشین ها در مکان های خاصی در سطح شهر به صورت پارک شده وجود دارند. خیلی از مشتریان برای برداشتن یکی از این اتومبیل ها باید فقط چند خیابان پیاده راه بروند.مؤسسان زیپ کار، رابین چیس و انجی دانیلسون، این فکر زمانی به نظرشان خطور کرد که مشابه آن را در برلین دیدند. چیس به America.gov اظهار داشت، ما می خواستیم با حرکت هایی که در اروپا جهت حفظ محیط زیست صورت می گیرد همکاری کنیم و در عین حال یک سرویس حسابی و امروزی ارائه بدهیم.چیس گفت، آن ها می دانستند که برای راه اندازی این کار به سرمایۀ قابل توجهی احتیاج دارند و تهیۀ تکنولوژی بی سیم که بتواند به طور اتوماتیک هر یک از این اتومبیل ها را ردیابی کند، چیز ارزانی نبود. هدف اصلی این بود که مصرف کنندگان بتوانند بدون هیچ زحمتی، این اتومبیل ها را از طریق اینترنت رزرو کنند. او بعد از این که برنامۀ کاری خود را در ژانویۀ سال 2000 آماده کرد، کوشش زیادی نمود تا بتواند افرادی را برای سرمایه گذاری پیدا کند.او گفت، بزرگترین چالش ما، متقاعد کردن مردم به سرمایه گذاری در این راه بود. ما در هیچ یک از اصناف جایی نداشتیم. سرمایه گذاران همیشه از من می پرسیدند، شرکت شما یک شرکت فناوری است یا یک شرکت خدمات مصرف کننده؟زیپ کار در ماه ژوئن سال 2000 در بوستون آغاز به کار کرد و شعارش این بود، "اتومبیل، زمانی که به آن نیاز دارید". تحلیل گران می گویند که این شرکت بسیاری از کار ها را عالی انجام داده است، از ایجاد یک تکنولوژی نوین بی سیم گرفته، تا بازار یابی آن، که بر منافع شرکت در حفظ محیط زیست تأکید داشته است. اما شرکت برای درآمد های نقدی خود با مشکلات زیادی روبروشد و به همین دلیل هیئت مدیره تصمیم به برکنار کردن چیس، یعنی مدیر عامل گرفت. (در آن زمان او منافع حاکم خود را فروخته بود). هیئت مدیره، به جای او اسکات گریفیت را استخدام کرد، که قبلا ً در شرکت هواپیما سازی بوئینگ، در سمت مدیر اجرایی مشغول به کار بود.گریفیت موفق شد سرمایه های بیشتری برای شرکت جذب کند و با بزرگترین چالشی که شرکت با آن روبرو بود نیز کنار آمد، یعنی سطح نازل استفاده از اتومبیل در طول روز های کاری هفته، یعنی هنگامی که بسیاری از مشتریان عضو شرکت سر کار بودند. او این مشکل را با تأمین اتومبیل برای شرکت ها، دانشگاه ها و حتا ادارات واقع در داخل شهر، حل کرد. در پاییز سال 2007، زیپ کار موفق به خریدن بزرگترین رقیب خود، یعنی "فلکس کار" گردید. با ادغام این دو شرکت، اکنون زیپ کار دارای 5,500 اتومبیل در بیش از 50 شهر ایالات متحده، کانادا و انگستان است. گریفیت گفت شرکت قصد گسترش بیشتر در دیگر شهر های آمریکا و اروپا را هم دارد.عایدات این شرکت بعد از ادغام، سالانه به صد میلیون دلار می رسد. گریفیت در مصاحبۀ تازه ای با "بوستون گلوب" گفت، بزرگترین هدف ما این است که تا پنج سال آینده تبدیل به شرکتی با درآمد های میلیاردی شویم.بر خلاف شرکت های مرسوم کرایۀ اتومبیل، کار های شرکت زیپ کار به صورت اتوماتیک انجام می شود. اتومبیل ها مجهز به دستگاهی هستند که نه تنها موقعیت محلی آن ها را به شرکت گزارش می دهد، بلکه اطلاعاتی نیز در مورد مقدار بنزین و مسافت های طی شده به شرکت ارسال می کند.برای استفاده از خدمات این شرکت، مشتریان با پرداخت 25 دلار هزینۀ درخواست، که یک بار پرداخت می شود، و حق عضویت سالانه 50 دلار، به عضویت شرکت درمی آیند. زیپ کار با تماس با ادارات مربوطه، سوابق رانندگی مشتریان تازۀ خود را کنترل می کند. در صورت مثبت بودن جواب، کارت زیپ کار، که به اندازۀ کارت های اعتباری است، برای آن ها ارسال می شود. امروز تعداد مشتریان زیپ کار 200,000 نفر است.رانندگان، از طریق اینترنت، اتومبیلی را رزرو می کنند. آن ها از طریق تارنمای شرکت مشاهده می کنند چه ماشین ها و چه مدل هایی در دسترس است و در کدام پارکینگ ها پارک شده اند، و راننده یکی از آن ها را انتخاب می کند. این فرایند معمولا ً حدود یک دقیقه طول می کشد، و قیمت ها از ساعتی 7.50 دلار شروع می شود. (این قیمت شامل بنزین مصرفی و هزینۀ بیمه هم می باشد.)برای استفاده از ماشین، راننده باید کارت زیپ کار خود را در مقابل یک دستگاه هوشمند که روی شیشۀ جلوی اتومبیل نصب شده، قرار دهد. در صورتی که کارت او معتبر و رزرو او درست انجام شده باشد، قفل اتومبیل خود به خود باز شده و می توان موتور را با کلیدی که در داخل ماشین قرار دارد، روشن کرد. این سیستم، در صورت نبودن کارت معتبر و رزرو قبلی، عمل نمی کند، بنابراین امکان دزدیده شدن این اتومبیل ها وجود ندارد.زیپ کار بر حفظ محیط زیست تأکید دارد. در یک نظر سنجی انجام شده از سوی زیپ کار، یک سوم از مشتریان این شرکت گفته اند که اگر زیپ کار وجود نداشت، آن ها یا ماشین می خریدند، و یا ماشین خود را نمی فروختند.رابرت دیلینگ، وکیلی که در واشنگتن زندگی می کند گفت، نداشتن اتومبیل باعث می شود او بیشتر پیاده روی و از وسایل نقلیۀ عمومی استفاده کند. او از زیپ کار دو بار در ماه برای رفتن به جا هایی استفاده می کند که با وسایل نقلیۀ عمومی مشکل است، مانند برنامه هایی که شب هنگام در مدرسۀ دخترش اجرا می شود.او گفت، "نداشتن اتومبیل موجب می شود پول زیادی صرفه جویی کنم . مخارجی که برای کرایه کردن اتومبیل، استفاده از اتومبیل های اشتراکی و تاکسی می پردازم، اگر ماشین داشتم، پول بنزین آن هم نمی شد."

هیچ نظری موجود نیست: