۱۳۸۸ شهریور ۲۸, شنبه

محسن معظمی - کارآفرینی موفق در زمینۀ فن آوری اطلاعات

معظمی معاون ارشد شرکت سیسکو و چهره ای موفق در فن آوری اطلاع رسانی.

معظمی معاون ارشد شرکت سیسکو
«چیزی را که علاقه زیادی به آن دارید دنبال کنید، تمرکز خود را حفظ کنید، در آن مهارت به دست آورید، و سخت تلاش کنید.»
محسن معظمی به عنوان یکی از موفق ترین و بانفوذترین آمریکایی های ایرانی تبار، به طور قطع بر اساس همین سخن پر از حکمت خود زندگی کرده است. در نتیجه، او در رشتۀ خود به اوج رسیده و سرمشق بسیار خوبی برای موفقیت هایی است که مهاجرین در آمریکا می توانند به آن دست یابند. موفقیت او الهام بخش گروه دیگری از آمریکایی های ایرانی تبار بوده است و دستاوردهای وی مورد تمجید و ستایش بسیاری از افراد قرار گرفته است.
محسن معظمی در 10 ماه مه سال 1960 در ایران به دنیا آمد، و در مدرسه ایران زمین در شهر تهران تحصیلات خود را پشت سر گذاشت. وی سپس بدون همراهی اعضای خانواده اش به ایالات متحده مهاجرت کرد، و در کالیفرنیا اقامت گزید. او در آنجا مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه استنفورد دریافت نمود.
در سال 1995، شرکت نرم افزار و فن آوری اطلاعات معظمی، به نام استنفورد بیزنس سیستم(1)، توسط شرکت شرکای کرت سلمون(2) خریداری شد، که در آن زمان او، به عنوان قائم مقام شرکت، مسئولیت تجارت الکترونیک بین المللی شرکت را به عهده گرفت. معظمی در حال حاضر قائم مقام شرکت اینترنت بیزنس سلوشنز گروپ(3)، مسئول فعالیت های این شرکت در بازارهای جهانی در حال ظهور و نیز عضو شرکت سیسکو ایندیا(4) است، که بر سرمایه 1/1 میلیارد دلاری این شرکت در کشور هند نظارت می کند. او در انجمن های سیسکو اینترپرایز بیزنس و مارکتینگ(5) خدمت کرده و عضو هیات مدیره شرکت زنسیس(6) است، که تمرکز آن بر فعالیت های اقتصادی ای در بازار سیستم های خودکار خانگی است.
او همچنین قائم مقام حقوقی گروه اینترنت بیزنس سلوشنز(7) است، و در هیئت مشاوره ای شرکت کوکاکولا و پراکتر اند گمبل(8) مشغول به کار بوده است.
در تمامی این سمت ها، او از طریق همکاری با مدیران ارشد شرکت های گلوبال 500(9)، توانسته توانایی و مهارت های بسیار خوبش در رهبری و نیز تجربیات گسترده اش را برای کمک به سرعت بخشیدن به استفاده راهبردی این شرکت ها از فن آوری به منظور افزایش موفقیت این شرکت ها نشان دهد.
این فعالیت های اقتصادی و سمت های گوناگون، معظمی را به عنوان یکی از موفقت ترین بازرگانان آمریکایی ایرانی تبار تثبیت کرده است.
به گفته معظمی، موفقیتی که توسط مهاجرین به دست می آید به طور مستقیم مرتبط با فرصت هایی است که توانایی انجامش را دارند و می توانند از عهدۀ آن برآیند. به عقیده وی، معمولا دست کم یک سال طول می کشد تا یک مهاجر خود را با جامعه و فرهنگ آمریکایی سازگار سازد، که این امر به میزان زیادی به سن فرد و توانایی او برای یکی شدن با جامعه بستگی دارد. البته مهاجرین با مشکلاتی هم مواجه هستند، از قبیل سوء تفاهم های فرهنگی، درک اصول اولیه سیستم دموکراسی و بازار آزاد آمریکا، و موانع زبانی -- معظمی به مهاجرین توصیه می کند تا زبان انگلیسی را به سرعت و خوب یاد بگیرند، زیرا ارتباط خوب و مناسب یکی از عوامل اصلی در موفقیت فرد است.
معظمی با فروتنی درباره موفقیتش صحبت می کند، و این امر را به عواملی نسبت می دهد که باید در نظر داشت: «دستاوردهای من، اگر دستاوردی وجود داشته باشد، نتیجۀ مستقیم تلاش شخصی خودم، سیستم باز و رقابتی آمریکا، و خوش اقبالی است.»
او در جوانی پدرش، صیف الله معظمی، یکی از اعضای کابینۀ نخست وزیر مصدق، را از دست داد، و بنابراین یاد گرفت که چگونه روی پای خود بایستد و خیلی زود تلاش و کوششی سخت را آغاز کرد.
ولی، از همه این مسائل مهمتر، موفقیت هایش را به نظام حمایتی واقعا فوق العاده ای نسبت می دهد که شامل مادر وی می شود؛ فردی که اهداف و افتخارش به سابقه و میراث خانواده شان نقش سازنده ای در پرورش و تربیت کلی او ایفا کرد. برادر وی، با عشق و حمایت همیشگی و بدون قید و شرط، به ویژه در مواقعی که به آن نیازمند بود، یکی از ارکان بسیار قدرتمند خانواده بوده است.
اما، بیشترین حمایت از جانب مهمترین فرد در زندگی یعنی همسرش بوده است. او می گوید، «من در رابطه با همسر و زندگی زناشویی 22 ساله ام بسیار خوش شانس بوده ام؛ او شریکی واقعی در تمام این دوران برای من بوده است.» هر زمان که نیازمند حمایت وی بودم، او صد در صد در کنار من حضور داشت. از خودگذشتگی و توجه ایثارگونۀ او برای خانواده و سه فرزندمان، من را قادر ساخته است تا بر مسائل خارج از محیط خانواده و شغلی ام تمرکز کنم بدون آن که مجبور شوم نگران مسائل مهم داخلی باشم.»
بهره بردن از این اندازه عشق و محبت در زندگی، محسن معظمی را قادر ساخته است تا کمک فوق العاده ای برای دیگران باشد. او و همسرش در اقدامات انسان دوستانۀ متعددی شرکت دارند، که تمرکز اصلی آنها به خصوص کمک به جامعه آمریکایی های ایرانی تبار است.
محسن معظمی یکی از بنیانگذاران هیئت مدیرۀ اتحاد آمریکایی های ایرانی تبار در امور عمومی(10) است. او و همسرش همچنین به بنیاد پارسا(11) و صندوق بورسیه ایرانیان(12) کمک می کنند. آنها همچنین فعالیت زیادی در راه اندازی برنامۀ مطالعات دربارۀ ایران در انستیتو هوور در دانشگاه استنفورد داشته اند.
معظمی کاملا به شرکت و حضور آمریکایی های ایرانی تبار در جامعۀ دموکراتیک آمریکا اعتقاد دارد، به ویژه در مورد رای دادن و ابراز عقیده دربارۀ مسائلی که بر جامعه تاثیر می گذارند؛ مشارکت از هر راهی که راحت و مناسب باشد؛ و همیشه به خاطر سپردن این مسئله که حتی یک کمک کوچک حقیقتا ارزشمند و مفید است.
او می گوید، «ما یک بخش تفکیک ناپذیر از این جامعه بزرگ و عالی هستیم، و به همین دلیل باید در تمام جنبه های زندگی، خارج از کاری که برای امرار معاش انجام می دهیم، شرکت و حضور داشته باشیم. با این که ما به عنوان یک گروه از لحاظ حرفه ای خوب عمل کرده ایم، هنوز هم باید کارهای زیادی برای ارائه تصویری بهتر و دستیابی به موقعیت های بهتر انجام دهیم.» او معتقد است که بهترین راه برای رسیدن به این هدف این است که «آمریکایی های ایرانی تبار تاثیر و قدرت مثبت شان در جامعه بزرگتر آمریکا را به نمایش گذارند.» زندگی در ایالات متحده تاثیر بسیار زیادی بر معظمی گذاشته است؛ او این اندیشه را به درستی باور دارد که سرنوشت هیچ فردی الزاما با موفقیت رقم زده نشده است، که هر فردی باید برای پرورش و تکمیل مهارت هایی که دارد تلاش و کوشش زیادی به خرج دهد. به نظر وی، تلاش و کوشش زیاد اساس و بنیاد موفقیت است. او معتقد است که در آمریکا شایسته سالاری واقعی وجود دارد؛ که درها به روی هر کسی که بخواهد وقت و انرژی صرف کرده و عزمش را جزم کند، باز است. او می گوید، «باور این مسئله برای من مشکل است که فرصت ها و گزینه هایی که برای مهاجرین در آمریکا وجود دارد در جای دیگری از دنیا نیز وجود داشته باشد. من به سیستم تجارت آزاد آمریکا اعتقاد دارم و سپاسگزار آن هستم.»
جنبه های مثبت متعددی در مورد زندگی در یک جامعه آزاد وجود دارد، از قبیل تکثرگرایی، آزادی ابراز عقیده، نظر و بیان. معظمی معتقد است که اغلب اوقات این «مزایا» امری مسلم در آمریکا پنداشته می شوند، به ویژه این که تعداد زیادی از مردم جهان هرگز این فرصت را نخواهند یافت تا از حقوق اولیۀ بشر بهره مند شوند و آن را تجربه کنند.
با این که بیشتر وقت ها مردم آمریکا فراموش می کنند چقدر خوش شانس هستند که در یک نظام آزاد زندگی می کنند، معظمی اعتقاد دارد که «آمریکایی ها (و سیستم آمریکایی) کمک های بسیار ارزشمندی به جهان در تمام زمینه ها کرده اند، از امور پزشکی و بهداشتی تا علوم مختلف، فن آوری، اقدامات انسان دوستانه، و جامعه شناسی. این دستاوردها نتایج مستقیم زندگی در یک جامعه آزاد، رقابتی، و دموکراتیک است.»
به نظر معظمی، یکی دیگر از جنبه های جامعه آمریکا این است که به واقع منحصر به فرد است، و در مقابل عقاید و ایدئولوژی های مختلف تساهل و شکیبایی بسیار زیادی دارد و نیز دارای حکومتی است که در زندگی و کسب و کار روزمره مردم دخالت نمی کند، مگر این که لازم باشد. او می گوید، با این که این تدبیر و خط مشی امری بدیهی به نظر می رسد، ولی در بسیاری از جوامع این امر واقعیت ندارد. امکان و آزادی ابراز عقاید خود، چه در محل کار و چه در جامعه بزرگتر، باعث شده تا معظمی ارزش تمام جوانبی را که فرهنگ آمریکایی فرهنگی صادقانه تر و مستقیم تر است را بداند و به این امر اعتقاد پیدا کند.
منطقه ای که معظمی در آن زندگی می کند، سیلیکون ولی(13)، منطقه ای است که از مزایای حضور مهاجرین واقعا بهره برده است؛ مهاجرینی که در شکل دادن به صنعت فن آوری بسیار مفید و موثر بوده اند. همان گونه که معظمی اشاره می کند، بنیانگذاران شرکت اینتل، ای بی(14)، گوگل، یاهو، و سان همگی مهاجر هستند. در واقع، بسیاری از موفق ترین مهاجرین، آمریکایی های ایرانی تبار هستند.
معظمی ذهنیت، پویایی، جاه طلبی، تاکید بر کسب تحصیل، و تشخیص بسیار خوب تجاری مهاجرین را یکی از خصوصیاتی می بیند که بسیاری از آمریکایی های ایرانی تبار دارای آن هستند و آنها را قادر ساخته تا نقش بسیار مهمی در جامعه آمریکا ایفا کنند و نیز خود را به بالاترین سطح در رشته های مربوطه خود برسانند. از آنجایی که آمریکایی های ایرانی تبار در جهان تجارت به موفقیت دست یافته اند، معظمی معتقد است اکنون وقت آن رسیده تا بر دستیابی به موفقیت در زمینۀ ارائه تصویر و موقعیتی بهتر تمرکز کنند.


روش فوق العادۀ شرکت سیسکو با درآمد اعلام شدۀ 7.9 میلیارد دلار. - Paul Sakuma/AP


روش فوق العادۀ شرکت سیسکو با درآمد اعلام شدۀ 7.9 میلیارد دلار. - Paul Sakuma/AP
البته، اشکالاتی هم در مورد زندگی در اقتصاد بازار آزاد بسیار پر رقابت نیز وجود دارد، به ویژه برای خارجی ها که لزوما مجهز به همان ذهنیتی که آمریکایی ها با آن بزرگ شده اند، نیستند. معظمی معتقد است با این که رقابت برای شغل های مهم و خوب و موفقیت می تواند کار سخت و مشکلی باشد، اگر فرد اعتماد به نفس داشته باشد، این امر می تواند یکی از مهمترین مزیت ها باشد.
معظمی می گوید هشت سال کار به عنوان یک کارآفرین باعث شده تا او بیشترین اعتماد به نفس را به دست آورد؛ خصوصیتی که وی امیدوار است به سه فرزند خود نیز منتقل کند. او می گوید، «زمانی که اعتماد به نفس در شما ایجاد می شود، متوجه می شوید با این که همیشه پاسخ مشکلات را ندارید، ولی می توانید آنها را در صورتی که زمان و منافع کافی در اختیار شما گذاشته شود، به دست آورید.»
محسن معظمی ارزش تمام فرصت هایی را که به عنوان یک مهاجر به وی داده شده است، می داند. با این حال تلاش و کوشش بسیار زیادی کرده تا از تمام فرصت هایی که به وی داده شده است بیشترین بهره را ببرد. او از مزایای زندگی در یک جامعه آزاد دموکراتیک مانند آمریکا بسیار سپاسگزار است ولی در ضمن نسبت به میراث ایرانی خودش نیز بسیار آگاه است.
زندگی در آمریکا به وی این آزادی را داده تا هویت جدیدی به عنوان یک آمریکایی به دست آورد و در عین حال هویت ایرانی خود را حفظ کند. به جای تعویض یک فرهنگ با فرهنگ دیگر، او این دو را با یک دیگر ترکیب کرده و تبدیل به یک آمریکایی ایرانی تبار شده است، و به جنبه های مختلف هر دو فرهنگ افتخار می کند.
زندگی در کالیفرنیا، با جمعیت بسیار بزرگی از آمریکایی های ایرانی تبار، به ویژه به وی کمک کرده تا احساس کند بخشی از جامعه ایرانی است و میراث ایرانی خود را گرامی بدارد: «من به میراث ایرانی خود افتخار می کنم و از این که یک آمریکایی ایرانی تبار هستم نیز بسیار به خود می بالم. تلاش می کنم همین ارزش ها را نیز در سه فرزندم ایجاد کنم.»
در تارنمای رسمی وی، بنیاد جامعه پارسا، نوشته شده است، «با این که محسن معظمی و همسرش، لاله، از میهن خود دور هستند، ولی در سایه تعهد بسیار ریشه دار به امور انسان دوستانه که نسل ها در این خانواده جود داشته است، رسوم و سنن خود را زنده و قوی نگه می دارند. محسن، که درسیلکون ولی زندگی می کند و عضو مدیران ارشد شرکت سیسکو سیستمز است، علی رغم برنامه کاری بسیار فشرده ای که دارد، به همراه لاله وقت بسیار زیادی را وقف انجام امور انسان دوستانه می کند. برای خانوادۀ معظمی، امور انسان دوستانه یک سنت قدیمی است که در خانواده شان از نسل ها قبل وجود داشته است؛ سنتی که بر گرفته از خدمت دولتی پدران ایشان و کمک به مردم حوزۀ انتخاباتی آنها است.»
محسن معظمی نقل قولی را به یاد می آورد که نام گوینده اصلی آن را نمی داند، ولی نقل قولی است که در ذهن او برای همیشه نقش بسته است: «متوجۀ افکارت باش؛ آنها تبدیل به گفته های تو می شوند. متوجۀ گفته های خود باش؛ آنها تبدیل به کارهای تو می شوند. متوجۀ کارهای خود باش؛ آنها تبدیل به عادت های تو می شوند. متوجۀ عادت های خود باش؛ آنها تبدیل به شخصیت تو می شوند. متوجۀ شخصیت خود باش؛ شخصیت تو تبدیل به سرنوشت تو می شود.»
معظمی نه تنها به این نقل قول اعتقاد دارد، بلکه خود، نمونۀ بسیار خوبی از آن در کار و زندگی شخصی بسیار موفق او است.

Stanford Business Systems .1
Kurt Salmon Associates (KSA( .2
Internet Business Solutions Group .3
Cisco India .4
Cisco Enterprise Business and Marketing Councils .5
Zensys .6
Business Solutions .7
Procter & Gamble .8
Global 500 .9
Public Affairs Alliance of Iranian Americans (PAAIA) .10
PARSA Foundation .11
Iranian Scholarship Fund (ISF) .12
Silicon Valley .13
eBay .14

هیچ نظری موجود نیست: