۱۳۸۸ شهریور ۲۸, شنبه

فهرست مجله های کتابخانه مجلس

مجلات موجود در کتابخانه مجلس، گنجینه ای بود که تاکنون کمتر به آن توجه شده بود. در زمان کوتاهی که به عنوان مسئول بخش نشریات کتابخانه مشغول به کار بودم با ملاحظه این مجموعه منحصر به فرد تصمیم به تهیه فهرستی از مجله های موجود در کتابخانه مجلس گرفتم و با وجود دشواری های فراوان کار را شروع کردم. این اولین باری بود که یک نفردر کتابخانه مجلس تصمیم به تهیه فهرست مجله های فارسی موجود در کتابخانه مجلس می گرفت. اگرچه من تاکنون کاری از این دست یعنی فهرست نگاری نکرده بودم ولی با جسارت قدم به این عرصه نه چندان ساده گذاشتم. با بررسی نمونه های موجود خصوصا فهرست تازه انتشاریافته کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و مشورت با بزرگان این فن در کتابخانه مجلس به ویژه سرکار خانم افراسیابی که کارکنان قدیمی و با تجربه کتابخانه مجلس، کار را شروع کردم و با راهنمائی های ارزشمند ایشان کار تهیه کاربرگه فهرست مجله های کتابخانه مجلس را مورد بررسی قرار دادم. با توجه به حجم قابل ملاحظه این پروژه تصمیم به بکارگیری و مساعدت گروهی از کارشناسان کتابداری به منظور تهیه و تکمیل کاربرگه ها نمودم. این تلاش تجربه ای جالب و آغاز حرکتی ارزشمند در جهت تهیه این فهرست ارزشمند بود.
پس از تعریف روندهای کار و تدوین جلد اول این فهرست در یک مجلد و مدیریت و همراهی در پروژه تا پایان حرف " د" و با توجه به مسئولیتی که در زمینه فعالیت های حرفه ای خودم در مدیریت فناوری اطلاعات به بنده سپرده شد بقیه کار را به همکاران کتابدار سپردم.
هدف از بیان مطلب فوق، علاوه بر بیان تلاش انجام شده، توجه به این نکته است که با پشتکار و مطالعه امکان انجام غیر ممکن ها نیز مقدور می باشد خصوصا برای افرادی که با داشتن ایده های ارزشمند مترصد فرصتی هستند که در نزدیکی آنها قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: