۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

علی رضا منوچهری، کارآفرین آمریکائی ایرانی تبار و مدیر اجرائی شرکت مترو استار سیستمز




مطلبی که در ادامه می خوانید داستانی از یک کارآفرین ایران تبار بنام علیرضا منوچهری، که توانمندی ما ایرانی ها را در زمینه های مختلف و در هر کجای این کره خاکی باشیم نشان می دهد. البته درضمن این داستان به موضوع بسیار پراهمیت مهاجرین کارآفرین نیز اشاره شده و به مقایسه آنها با کارآفرینان بومی پرداخته شده است.
 علیرضا پس از اتمام دوره دبیرستان در ایران، کشور زادگاهش در اواسط دهه 1990، به مغازۀ پارچه فروشی پدرش پیوست و برای مدت دو سال در یکی از بازارهای سنتی تهران پارچه فروخت. سپس همراه با خانواده اش به ایالات متحده مهاجرت و در دانشگاه ثبت نام کرد. او امروز مدیریت یک شرکت نرم افزار کامپیوتری را که با سرعت در حال رشد است به عهده دارد.
شرکت او، مترو اِستار سیستمز، در ساختن نرم افزارهای شبکه های اجتماعی تخصص دارد، و به مشتریان خود برای ایجاد وب سایت های تعاملی ، بلاگ ها و  وب سایت های مشارکت دردانش، که به "ویکی"، شهرت دارند کمک می کند.

بزرگترین مشتری او دولت ایالات متحده است.

تجربه های منوچهری چندان غیر عادی نیستند. یک بررسی که تازه بانجام رسیده نشان داده است که احتمال آغاز نهادن یک فعالیت اقتصادی به وسیلۀ مهاجران در مقایسه آمریکایی هایی که در خود کشور بدنیا آمده اند، بمیزان 30 درصد بیشتر است. به گفته رابرت دبلیو فرلی، یک اقتصاددان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز و نویسنده این بررسی، "این امر عقلانی است. هر کسی بمنظور مهاجرت به یک کشور دیگر کوشش می کند و و قت می گذارد، به وضوح روحیه کارآفرینی دارد."
فرلی گفت، این پدیده در سراسر جهان واقعیت دارد. مطالعاتی در انگلستان، کانادا و استرالیا نیز نشان داده اند که مهاجران بیشتر از افراد بومی متولد آن کشورها، کارآفرین هستند.
بررسی فرلی از ایالات متحده با استفاده از داده های سال 2000 اداره آمار و دو نظر سنجی دیگر نشان داده است، در حالیکه مهاجران 12.5 درصد جمعیت را تشکیل می دهند، مسئول16.7 درصد از فعالیت های جدید اقتصادی هستند. (احتمال شکست فعالیت های اقتصادی متعلق به مهاجران نیز بیشتر است، پس به این ترتیب، در پایان میزان فعالیتهای اقتصادی متعلق به مهاجران در عمل با همان نسبتی که در مجموع جمعیت وجود دارد یکسان است.)
بطوریکه در آمار سال 2000 تخمین زده شده است، فعالیت های متعلق به مهاجران بطور متوسط کمی کوچکتر از دیگر فعالیت ها هستند. آنها 67 میلیارد دلار درآمد- یعنی 11.6 درصد از 577 میلیارد دلار مجموع درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی ایالات متحده را تولید کردند.
مردمی که در خارج متولد شده اند در سراسر ایالات متحده زندگی می کنند. ولی بطور متمرکزتری در چندین نقاط کشور مسکن گزیده اند، و در نتیجه اثر اقتصادی عمیق تری در آن ایالات "دروازه ای" دارند. صاحبان کسب و سرمایه که خارج از آمریکا بدنیا آمده اند نزدیک به یک چهارم درآمد فعالیت های اقتصادی کالیفرنیا، و نزدیک به یک پنجم درآمد ایالات نیویورک، فلوریدا و نیوجرسی را تولید می کنند.
بالاترین تعداد صاحبان کسب سرمایه که خارج از کشور بدنیا آمده اند، متولد مکزیک هستند- امری که چندان عجیب نیست زیرا تعداد مهاجران مکزیکی بیشتر از مهاجران کشورهای دیگر است. ولی در حقیقت، مکزیکی ها و دیگر مهاجران از کشورهای آمریکای لاتین بطور متوسط تعداد کمتری فعالیت اقتصادی ایجاد می کنند و میزان موفقیت پایین تری نسبت به متولدان آمریکا دارند.
از طرف دیگر، مهاجران آسیایی در مقایسه با صاحبان کسب سرمایه که در آمریکا متولد شده اند کارآفرینی بیشتری دارند و گرایش آنها به موفقیت نیز بیشتر است. بنا به اظهار فرلی عوامل اصلی این روند را می توان چنین تشریح کرد که مهاجران هیسپانیک بطور میانگین سطح تحصیلی پایین تری نسبت به متولدان آمریکایی دارند؛ و آسیایی ها از سطح تحصیلی بالاتری برخوردار هستند. آسیایی ها غالب اوقات از بستگان خود که با داشتن تجربه تجاری به عنوان مشاور برای تازه کاران عمل می کنند، نیز بهره می برند. مهاجران آسیایی خیلی اوقات از سرمایه اولیه که توسط اعضای خانواده ارائه می شود نیز برخوردار می شوند.

منوچهری، کارآفرین ایرانی در زمینه فناوری اطلاعات، شرکت خود را با دو تن از دوستان هم دوره اش در 1999 ، طی سال آخر دانشجویی در دانشگاه جورج میسون ویرجینیا، بنیاد نهاد. او گفت که از راهنمایی تجاری پدرش و 200,000 دلار سرمایه اولیه که خانواده در اختیار او قرار داد بهره برد.
در آغاز، شرکت مترو اِستار سیستمز برنامه هایی که نوشتن نرم افزارهای دیگر را بطور خودکار انجام می داد، تولید می کرد. سپس آنها با رکود اقتصادی سال 2000 که فعالیت های اقتصادی متکی به اینترنت را در بر گرفت ، و به عنوان ترکیدن حباب شرکت های دات کام معروف است، مواجه شدند. این شرکت چندین سال سخت و دشوار را سپری کرد؛ و در سال 2002 به نخستین موفقیت بزرگ خود، قراردادی برای ارائه خدمات مشاوره ای نرم افزاری به دولت ایالات متحده، دست یافت.
شرکت مترو اِستار سیستمز، برای تفنگداران نیروی دریایی و گارد ملی ایالات متحده نرم افزارهای شبکه های اجتماعی تولید می کند که به تفنگداران و سربازانی که از میدان جنگ برگشته اند اجازه می دهد تا ازطریق اینترنت در تجارب یکدیگر سهیم شوند و این- کوششی برای کمک به آنها بمنظور احتراز از اختلال بعد از تکانهای [ناشی از میدان جنگ] است. یک شاخه فرعی این شرکت در حال توسعه یک بازی برای وزارت امور خارجه آمریکا است که می توان آن را بر روی تلفن های همراه ضبط کرد. انتشار این بازی برای ماه فوریه برنامه ریزی شده است، و منظور آن آموختن چگونگی زندگی در ایالات متحده به خارجی ها است.
منوچهری می گوید: "نقطۀ قوت ما ایجاد آن نوع فناوری است که پلی میان فرهنگ ها باشد."

این شرکت با 10 کارمند و 600,000 دلار درآمد در سال 2002 ، تا حد شرکتی با 62 کارمند و 7.4 میلیون دلار درآمد در سال 2008 رشد کرده است.

گزارش فرلی نشان داده است که فعالیتهای متعلق به مهاجران تا حدی هم در مهارت های سطح پایین و هم در مهارت های سطح بالای اقتصاد تمرکز دارند. این امر از یک طرف شامل رستوران ها و از طرف دیگر شامل بخش های مهندسی و فن آوری می شود. در سیلیکون ولی کالیفرنیا، مرکز اقتصاد متکی بر فن اوری سطح بالا در آمریکا، یک چهارم فعالیتها در زمینه فن اوری توسط مهاجران چینی و هندی مديریت می شوند.
فرلی گفت، ولی موسسات متعلق به مهاجران با وجود تمرکز بر بعضی رشته ها، "در تمام صنایع در ایالات متحده حضور دارند."

اطلاعات درباره بازی مترو اِستار سیستمز در وب سایت این شرکت در دسترس است.

http://www.xlifegames.com/Prerelease/Countdown.aspx


هیچ نظری موجود نیست: