۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

یکی از تعجب برانگیز ترین گرایش های تحصیلات عالی در آمریکا در سال های اخیر، گسترش دوره های کارآفرینی بوده است



دانشجویان دانشگاه، کارآفرینی را فرا می گیرند
تحولات فرهنگی در دانشگاه های آمریکا در راه است
یکی از تعجب برانگیز ترین گرایش های تحصیلات عالی در آمریکا در سال های اخیر، گسترش دوره های کارآفرینی بوده است

به گفتۀ بنیاد ادوین ماریون کوفمن در کانزاس سیتی، میسوری، امروز، بیش از 5000 دورۀ کارآفرینی در دانشگاه ها ارائه می شود و این مسئله در مقایسه با 250 دورۀ مشابه در سال 1985 حاکی از افزایش چشمگیری است. جودیت کن، معاون این بنیاد اظهار داشت، اکثریت قریب به اتفاق نسل آیندۀ کارآفرینان، فارغ التحصیلان دانشگاه ها و رشته های بازرگانی نیستند، بلکه در رشته هایی مانند مهندسی، زیست شناسی، علوم رایانه ای، تاریخ، پرستاری، هنر، و از همۀ دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند. دانشکدۀ اوبرلین در اوهایو، دانشکدۀ کوچک ومعتبری در علوم مقدماتی که دارای 2800 تن دانشجو است، دومین سال تأسیس پروژۀ خلاقیت و مدیریت خود را سپری می کند که برنامه ای است برای آموزش کارآفرینی و توسعه، که به گفتۀ آندرئا کالین، یکی از مدیران کنسرواتوار موسیقی اوبرلین، با استفاده از کمک هزینۀ بنیادکوفمن و بنیاد برتون دی. مورگان از هادسون، اوهایو ایجاد شده است. این برنامه شامل شرکت وحضور متخصصانی از دنیای تجارت و بازرگانی است. کالین می گوید، ما قسمت اعظم این کمک هزینه را برای ایجاد فرصت در اختیار دانشجویان قرار داده ایم تا کمکی در پیشبرد پروژه های کارآفرینی آنان باشد. نیک وینتر، با همکلاسی هایش جورج سینز و اسکات اریکسون، امسال 30.000 دلار از سوی اوبرلین برای پیشبرد برنامۀ رایانه ای خود جهت آموزش نوشتن زبان چینی دریافت کردند. این برنامه، درستی و دقت حروف زبان چینی را که کاربران بر روی صفحۀ رایانه با استفاده از ماوس یا قلم دیجیتالی می کشند، منعکس می کند. وینتر که برای یادگیری زبان، یک نیمسال تحصیلی را در چین گذرانده است، می گوید اساسا فکر اولیۀ [این برنامه] در ساعت 3 صبح در پکن به ذهنم رسید، آن هم وقتی دیدم دوستم بازی "کامبت نینجا" را روی دستگاه DS نینتندوی دستی خود انجام می دهد. وینتر از مشاهدۀ این عملیات دقیق بر روی یک دستگاه بازی رایانه ای تحت تأثیر قرار گرفته بود و وقتی به اوبرلین بازگشت، از هم اتاقی هایش، سینز و اریکسون دعوت کرد که در طراحی برنامه ای با استفاده از همین شیوه برای آموزش حروف ظریف و پیچیدۀ زبان چینی، با او همکاری کنند. وینتر گفت، وقتی به اوبرلین بازگشتم، خواب کارآفرینی، برنامه نویسی، یا زبان چینی را هم نمی دیدم. اوبرلین این شور را در من ایجاد کرد، و برنامۀ کارآفرینی ... جرقۀ اولیه بود. این جرقۀ اولیه برای آلیا کیت هم به وقوع پیوست، او بعد از یک سال فراگرفتن زبان و فرهنگ در مراکش، درخواست کمک هزینه ای برای تأسیس یک شرکت بازرگانی وارداتی به نام کانتا را کرده بود. کیت از تعاونی های زنان که توسط سپاه صلح در مراکش ایجاد شده بود، دیدن کرد و می خواست بازاری در آمریکا برای کار های دستی نساجی آن ها ایجاد کند. او درصدی از فروش خود را به خیریه هایی می دهد که به زنان و جوامع روستایی مراکش خدمت می کنند. به نظر می رسد کیت یار غاری هم به نام الی کارول در دانشگاه ویک فارست در کارولینای شمالی دارد که آن هم یکی دیگر از مؤسسه های آموزشی برخوردار از کمک هزینه های کوفمن است. کارول در سال 2006، در سفری به آفریقا مقداری زینت آلات مهره ای دست ساز خرید که کار زنان کنیایی بود، و وقتی برگشت، شروع به ساختن گوشواره، گردنبند و زیور آلات دیگر کرد که بنیان کار جواهر سازی او، آدیا را تشکیل داد. او ساخته های خود را در یک مغازۀ زیور آلات فروشی در شهر محل تولدش، نشویل، تنسی، به فروش می رساند، و همین طور در نمایشگاه های مختلف در سایر شهر ها و دانشگاه ها. کارول بخشی از سود خود را صرف حمایت از بنیادی می کند که حامی مراقبت های بهداشتی، آموزش، و توسعۀ اقتصادی در کنیاست. در اوایل سال 2008، کارول موفق به دریافت بورسی برای سال پنجم تحصیلات خود و گسترش آدیا شد. او درس هایی در زمینۀ طراحی زیورآلات و ساخت آن و نیز تجارت - مانند آغاز شرکت، رفتار خریدار، و تبلیغ برای کار - گرفته است . در عین حال، مشغول کار با زنان روستایی کنیا است که برای آدیا زیورآلات می سازند و بعد نیز قصد دارد به ساخت جواهرات بپردازد. او اخیرا ً ملکی هم در آن جا خریداری کرده تا به عنوان محل کار از آن استفاده کند. اریک اف. فریزر، سخنگوی ویک فارست گفت، برنامۀ کارآفرینی ویک فارست براساس شعاراین دانشگاه، به خاطر نیکی به انسان ها به وجود آمده است. او گفت 200 تن از 4300 دانشجوی دورۀ کارشناسی ویک فارست در سال گذشته در یک درس یا بیشتر از یک درس کارآفرینی ثبت نام کرده بودند و دهها شرکت موفق دانشجویان اعلام موجودیت کرده است. او گفت، یکی از خدمات موفق دانشگاهی ویک واش نام دارد که در برابر 200 دلار در هر نیمسال، هر دو هفته یک بار لباس های کثیف دانشجویان را جمع آوری می کند و بعد آن ها را تمیز و تا کرده به آنان برمی گرداند. سه تن از دانشجویان سال سوم، جولی ماسگیو، النور اسمیت، و اسکات گریبر- هنگامی که در کلاس برای ایجاد یک شرکت با 40 دلار سرمایۀ اولیه به چالش خوانده شدند، این کار را راه اندازی کردند. این سه نفر، جمع آوری و تحویل لباس ها را خود به عهده دارند و کار شستن آن ها با یک لباسشویی تجاری است. یکی از شرکت های کارآفرینی دانشگاهی، اتحادیۀ اعتباری فدرال استادان و دانشجویان دانشگاه جورج تاون در واشنگتن است، که امسال، بیست و پنجمین سال تأسیس خود را جشن گرفت. این بزرگترین مؤسسۀ اعتباری در ایالات متحده است که به دست دانشجویان اداره می شود، و دارایی آن به 10 میلیون دلار می رسد که 1100 دانشجو و استاد در آن حساب دارند. بیش از 130 دانشجوی کارآموز در این مؤسسه مشغول به کار هستند. در تارنمای این اتحادیۀ اعتباری آمده، عرضۀ خدمات مالی ما با بزرگترین شرکت های بانکی رقابت می کند: عملیات رایگان بانکی برای حساب های جاری و پس انداز، کارت های اعتباری، امتیازات عملیات بانکی و وام اینترنتی، شامل وام مسکن. دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) در تمپی، آریزونا – یکی از بزرگترین دانشگاه های دولتی کشور با بیش از 65.000 دانشجو – دروس کارآفرینی را در 116 رشتۀ مختلف ارائه می دهد. به گفتۀ مارگرت برچ، یکی از مدیران طرح کارآفرینی، این دانشگاه از شرکت های کارآفرینی دانشجویان از طریق تأمین سرمایۀ راه اندازی، تأمین محل کار و کارآموزی، حمایت به عمل می آورد. یکی از این شرکت ها، ای میوزیک اینستراکشن نام دارد که از طریق اینترنت، درس های خصوصی موسیقی به صورت زنده ارائه می دهد. دانشجویان برای تعامل با مربیان موسیقی به دوربین اینترنتی و نرم افزار خاص کنفرانس ویدئویی نیاز دارند. کار دیگری که دانشجویان این دانشگاه آغاز کرده اند، هر چند رویکرد مناسب و به موقعی به مسئلۀ ایاب و ذهاب دارد، اما در حال حاضر فعال نیست. تاکسی سرویس سبز فعالیت خود را متوقف کرده و در جستجوی افرادی برای سرمایه
گذاری است.                                                                                                                                                 این یکی از آموزنده ترین تجربیات است



هیچ نظری موجود نیست: